Al jaren ontbijt ik regelmatig met een smoothie. Het is namelijk de perfecte manier om bij het ontbijt al wat groente binnen te krijgen. En wat er ook gebeurt tijdens de dag, die gezonde start heb je dan al in the pocket! Zo heb ik in de loop der jaren een heel arsenaal aan smoothie recepten verzameld. Deze rode bieten smoothie met appel en kaneel is mijn favoriet omdat ‘ie heel snel te maken is, goed vult en ook nog eens supergezond is. Bovendien is het een welkome afwisseling tussen al die andere smoothies, die toch overwegend groen van kleur zijn. En helemaal in het seizoen!

Deze rode bieten smoothie maakte ik al voordat ik überhaupt een moestuin had. Hij is namelijk heel goed te maken met ingrediënten uit de supermarkt. Zo gebruikte ik -en dat doe ik nog steeds vaak- bietensap in plaats van verse bietjes. Wel zo fijn in de ochtend, wanneer je niet veel tijd hebt. Ik heb trouwens wel eens gelezen dat het drinken van bietensap vóór het sporten je prestaties kan verbeteren. Omdat het nitraat in bietensap je zuurstofgebruik tijdelijk verlaagt hou je het langer vol. Het proberen waard, toch?

Ingrediënten voor de rode bieten smoothie met appel en kaneel

Voor 2 porties

4 rode bieten (gekookt en geschild) met 100 ml water erbij

óf  400 ml bietensap

2 appels met schil, zonder klokhuis

1 banaan

3 eetlepels havermout

1 theelepel kaneel

drieluik-rode-biet-en-smoothie

Zo maak je de smoothie

  • snij bieten, appels en banaan in stukken en doe in de blender
  • voeg eventueel water toe
  • doe de havermout en kaneel erbij
  • blenderen totdat je smoothie glad is
  • verdeel over twee glazen en drink meteen op

Happy breakfast! Door de zoete smaak van appel en kaneel kun je deze smoothie ook goed als dessert gebruiken. Voor als je zin hebt in iets zoets na het eten. De kaneel stabiliseert je bloedsuikerspiegel (heb ik mij laten vertellen) en voorkomt dat je een dipje krijgt. Wat vond je van dit recept voor de rode bieten smoothie met appel en kaneel? Ik hoor het graag van je!

Bewaren